Heb jij de motor zomercheck voor de start van het seizoen al gedaan voor jouw motorfiets?

De motorfietsen kunnen weer uit de stalling maar hoe weet je of je weer veilig de weg op kunt?
Hieronder vind je 6 belangrijke onderdelen die je kunt checken voor vertrek zodat je zeker weet dat je motor veilig de weg op gaat.

Banden

Controleer de spanning van je banden.
Wanneer een band een te lage spanning heeft krijgt de band een slechte wegligging.
Ook slijt de band harder en zorgt het voor meer benzine verbruik.
De juiste bandenspanning vind je in het instructieboekje van je motor of check het bij de fabrikant/dealer van jouw motorbanden.
Controleer ook even voor het wegrijden of er geen scherpe voorwerpen in de banden zitten om ongelukken onderweg te voorkomen.
Daarnaast is het nog belangrijk om even de profieldiepte van de banden te checken, de aanbeveling is minimaal 2 MM diep.

Remmen

Controleer of de motor beschikt over voldoende rem druk.
Knijp voor je wegrijdt je voorrem 3 seconden in, de rem druk mag dan niet wegvallen.
Kijk ook of er voldoende remvloeistof in het reservoir zit (deze bevindt zich op je stuur).

Remvloeistof is een van de meest essentiële factoren voor uw veiligheid op de weg.
De vloeistof brengt niet alleen de druk van de remhendel of het pedaal over op de remklauwen, maar is ook bestand tegen hoge temperaturen en beschermt en smeert het complete remsysteem.

Als deze opeens een stuk lager is, betekent dit dat er een lekkage in je remsysteem zit.
Overigens is het normaal dat het niveau van je remvloeistof uiteindelijk iets daalt.
Dat komt door de slijtage van je remblokken.
Er moet dan steeds iets meer vloeistof door de leidingen worden geperst om goed te remmen.

Ketting

De ketting van een motor moet goed gespannen staan.
Een verkeerde kettingspanning zorgt voor extra slijtage.
Bij de meeste motoren zit er in het midden van de ketting een speling van ongeveer 2 centimeter, bij twijfel kun je de fabrieksgegevens controleren

Zorg er ook voor dat de ketting goed gesmeerd is.
Spuit het kettingsmeer vooral op de onderkant van je ketting en laat kettingsmeer 15 minuten inwerken.
Zo wordt deze plakkering en voorkom je dat je door het rijden je achterband glad maakt met rond spetterend smeersel.
Let op dat je niet te veel kettingspray gebruikt.

Verlichting

Het is ook belangrijk om altijd even je verlichting te controleren voor het vertrek.
werkt het achterlicht, voorlicht, knipperlichten en het remlicht goed? Zie je een snel knipperend verklikkerlampje op je dashboard? Dan is dit meestal een teken van een defect knipperlicht.

Oliepeil

Olie zorgt voor smering van alle draaiende onderdelen in het blok.
Als er onvoldoende olie in je motorfiets aanwezig is, kan de motor vastlopen en dat is gevaarlijk. Controleer het oliepeil bij een koude motor en zorg dat je motor rechtop staat.
Als je een relatief moderne motor hebt zal deze vaak voorzien zijn van een kijkglas, een wat oudere motor kan beschikken over een peilstok.

Het oliepeil moet tussen de minimale en maximale waarde ( aangegeven streepjes ) in staan.
Als het rode lampje – met de oliekan op je dashboard – tijdens het rijden gaat branden betekent dit over het algemeen dat er geen oliedruk is.
De reden daarvoor is meestal een kapotte oliepomp.
Zet de motor dan direct uit, want op dat moment wordt je motorblok niet meer gesmeerd.

Als de olie donkerbruin of zwart is en je er niet doorheen kunt kijken, of als je sludge-afzettingen ziet, is het tijd om de olie en het filter te vervangen.

Als je metaaldeeltjes in de olie ziet is dat een vroege aanwijzing voor motorproblemen.
Als de olie er melkachtig uitziet duidt dat vaak op lekkage in het koelsysteem.
Neem in beide gevallen contact op met een monteur of reparatiewerkplaats om ernstige problemen zo snel mogelijk uit te sluiten of te verhelpen.

Koelvloeistof

Elk motorblok moet beschermd worden tegen de hitte, de meeste motorfietsen beschikken over een verbrandingsmotor waardoor koelvloeistof een belangrijk onderdeel is. Want het koelen van je motorblok doe je met koelvloeistof.
Net als de motorolie en de remvloeistof moet ook de koelvloeistof voldoende zijn in het reservoir.
Ook hier staan meestal streepjes aangegeven voor het minimale en maximale vloeistof niveau.
vergeet niet om het te vervangen wanneer nodig.

De motor zomercheck gedaan? Dan kun jij dit seizoen weer veilig de weg op.
Kom je er niet uit? Bel ons en maak een afspraak voor jouw motor zomercheck.

Maak gebruik van de voorjaarsactie, geldig van 01-02-21 tot 31-03-21 :

Voor slechts €99,- halen we uw motorfiets in een straal van 20km gratis op, vervangen we de motorolie, oliefilter en remvloeistof en kijken we de motorfiets op alle cruciale punten na, en voor dat u hem ophaalt wordt de motor ook nog eens gewassen en gepoetst.

Wilt u profiteren van deze actie neem dan contact met ons op via 0546-565991 of stuur een mail naar info@erison.nl